Francie 2. poloviny 19.století, to je porevoluční atmosféra,
čas pařížské komuny, převrat v lidských právech. Také je to urbanizace
obyvatelstva, přeplněná města dělníky, hledajících štěstí mimo venkov,
z kteréhož přišli. Špína, hnus, nemoci, pajzly a opilci válející se po
ulicích, děvčata jejichž královstvím je chodník, bída a chudoba. Svět je
zkrátka jiný, musí být jiná i jeho duše - literatura.
2. polovina 19. století to jsou také prokletí básníci, jak Paul
Verlaine nazval své přátele. Velkého Charlese Baudelaira, prvního mistra pera,
klasické básnické techniky, který obrátil zrak k městu a všemu co
k němu patří. Především pak Arthura Rimbauda (1854 – 1891). Mladého gaunera,
který dohání svou matku k šílenství. V době kdy Victor Hugo je
národním hrdinou, tento 16-ti letý spratek si zaleze na půdu a vytvoří dílo,
které neodvolatelně změní literaturu.
Touha být básníkem vidícím, vede jeho fantazii. Linií
Imaginace napíše totálně šílené dílo. Poezii v próze. Už není důležité co
napíšu, ale jak to napíšu. To už není klasická poezie, to je moderní
literatura. Obdivuje jí surrealismus. Sbírky Sezóna v pekle a Iluminace
jsou jednou velkou alegorií, jenž se po prvním přečtení nedá pochopit. Dopisy vidoucího jsou programem nových básníků, už nikdy ne mluvčích
společnosti, nýbrž osamocených mužů. Těch vidoucích, vědících a věštících,
proroků nového světa. Verše jsou osvobozené a nic není tabu. Báseň je odrazem
života ve své nahotě. Obrazem Já.
Rimbaud převrátí nastolený řád naruby. Po Baudelaire, který
změní téma, ale zachová formu, vytasí své Avantgardní dílo, které nutí
k přemýšlení i dnes. Prohlásit, že to jsou kecy opilce je prostoduché.
Přesto, jaký to byl hajzlík zanechá nesmazatelnou stopu v dějinách
literatury. Ve dvaceti však odloží pero a řekne, že poezie je pro holčičky
z Lycea. Už nikdy nic nenapíše a jeho básně skončí v koši
nakladatelství, kam je poslal. Sbírky vydá až „přítel“ Paul Verlaine, kterého
Rimbaud prásknul policii po vzájemné hádce a vystřelení revolveru a jemuž
zařídil dva roky vězení.
Baudelaire, Rimbaud a Verlaine jsou sloupy moderní poezie a
jejich duch, lépe pohled, se potáhne jejími dějinami až do dneška. Stojí za to
vzít si jednoho z nich do ruky a nechat verše proudit.
Aha, to jsi myslel tím posledním blogem týkajícího se literatury. Tahle trojice to jsou velcí básníci, takzvaní prokletí básníci a já mám nejraději Francoa Villona, který je někdy řazen jako jejich předchůdce:). Mimochodem, na Verlaina jsem dělal na střední referát...
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.